Par Zilākalna ciemata attīstību un izaugsmi, par šaursliežu dzelzceļa pievedceļu savās atmiņās dalījās Jānis Plāns. Viņš 40 gadus strādājis par Zilākalna kūdras fabrikas pievedceļa priekšnieku. Kūdras fabrikas „Zilaiskalns” strādnieku ciemats Zilākalna pagastā tika izveidots līdz ar kūdras ieguves ražotnes attīstību, kas piesaistīja strādājošos un iedzīvotājus. Ciemata kodols tika izveidots no Vidzemē pazīstamākās pirms kristiešu kulta vietas Zilā kalna Valmieras – Dikļu šosejas malā, līdzās Lielajam purvam vairāku zemnieku saimniecību vietā laikā no 1958. – 1962. gadam. Līdz ar dzīvojamajām ēkām uzcēla namu, ko patlaban izmanto sākumskola (1958. gads), slimnīcu un ūdens torni (1959. gads), fabrikas kantori (1960. gads), pamatskolu (1961. gads). Tās tika būvētas „Ļengiprotorfā” izstrādātājiem tipveida projektiem. Atsevišķus namus papildina vēsturisko stilu arhitektūrā aizgūtas, galvenokārt aplikatīvas iezīmes. 1959. gada laikrakstā „Liesma” rakstīja: „Bet neskumsti, ozoliVidzemes milzi Zilokaln! Tavam skaistumam jau tas nenodarīs ļaunumu. Taisni otrādi – žilbinoši baltās ciemata mājas tavā pakājē atdzīvinājušas apkārtni.” Būvniecības laikmetu raksturoja arī tikpat kā pilnībā izzudušie kokiem apstādīto ielu nosaukumi – Miera, Kosmonautu, Oktobra, Komunāru, Kultūras. Tagad ielām doti citi nosaukumi Kultūras, Imanta un Valmieras iela. Viens no Latvijas raksturīgākajiem pirmo pēckara gadu ideālā ciemata paraugiem, kurā dzīvoja internacionāls iedzīvotāju sastāvs, 1961. gada 1. septembrī ieguva pilsētciemata statusu.k_001_ktl1-1-8

Ciemats ar dzīvojamajām ēkām, kā arī citiem infrastruktūras objektiem tika papildināts līdz pat 80. gadiem.Patlaban vairākas ciemata ēkas netiek izmantotas. Dzelzceļu regulāri apkalpoja ceļinieku un Kocēnu stacijas brigāde. Zilākalna stacijā darbojās 3 – 4 cilvēku brigāde. Viņu uzdevums bija vienu reizi mēnesī reģistrēt sliežu līmeņa izmaiņas. Viņiem visas problēmas uzreiz bija jānovērš. Ik pēc astoņiem metriem mainījās sliežu līmeņi, tādēļ arī bieži notika avārijas, sastāvs noskrēja no sliedēm. Kad notika avārijas, nācās vairākiem vīriem piedalīties lokomotīves un vagoniņu celšanā. Lokomotīves toreiz svēra ap 10 tonnas.

Lai izvairītos no avārijām mašīnistam vajadzēja būt apveltītam ar inerces izjūtu, jo stāvās kalna nogāzēs bija jābrauc ar 20 km stundā, negāja kalnā, ja mašīnists nemācēja uzbraukt. Citreiz gadījās, ka salūza asis. Citreiz vilkme bija tik liela, ka ogles gāja pa gaisu. No pārslodzes dzirksteles lidoja pa skursteni ārā. Kāpās atpakaļ vairākas reizes, kamēr tika sasniegts kalna gals. Kāds stāsts par vilciena avāriju. Bija augusta mēnesis, pa kviešu lauka malu gāja šaursliežu dzelzceļš. Mašīnists nebija izvēlējies pareizo ātrumu, sastāvs apgāzās kviešulaukā. Sliedes atbrīvoja no vilciena vagoniem, jo dzelzceļnieki nevēlējās izbraukāt skaisto kviešu lauku. Bija nolēmuši pagaidīt ražas novākšanu un tad aizvest vagonus. Par to bija uzzinājuši TV ļaudis. Viņi ieradās no Rīgas un par šo negadījumu rādīja raidījumā „ Asā slota ”, kurā padomju gados tika kritizētas dažādas neizdarības un negācijas sadzīvē un darba kolektīvos , kā arī notika dažādas notikumu interpretācijas. Bija jāpiedzīvo liels kauns par šo avāriju visas republikas mērogā. Tagad Zilākalna kūdras ražotne pieder angļiem un saucas „ Bluemonth ”. Šaursliežu dzelzceļi pilnībā tika demontēti 2006. gadā. Tas notika lielā steigā, jo Rīgas firmas ātri savāca visas sliedes metāllūžņiem, bet dzelzsbetona gulšņi tika samesti kaudzēs un mētājas joprojām. 24.attēls. Zilākalna pievedceļš vēl darbojas nelielā posmā, jo kūdru uz ostu ved ar automašīnām (nr.24.). Šaursliežu dzelzceļš kļuva nerentabls arī šajā ražotnē.

Узкоколейная железная дорога торфопредприятия в населённом пункте Зилайскалнс.

Начальный пункт – населённый пункт Зилайскалнс. Узкоколейная железная дорога имела выход к широкой колее (станция Пуйкуле, расположенная на законсервированной железнодорожной линии Рига – Руиена).

По состоянию на 2005 год, узкоколейная железная дорога действует. Участок Даугули – Пуйкуле разобран (?).

http://narrow.parovoz.com/emb/?ID=2558

Маршрут

Зилайскалнс – Даугули – Озоли – Пуйкуле – Кейзари

Синопсис

Торфовозная УЖД Торфовозная УЖД. Колея 750 мм. Неэлектрифицированная. Максимальная длина 30 км, эксплуатируется в настоящее время 5 км. Год открытия: 1956. Грузовое движение.

Описание

Длина не включает участок Даугули·Пуйкуле бывшей линии МПС(48 км), переданный этой УЖД в 1979 г. Линии на торфополя имелись от ст.Даугули (на Зилайскалнс), от ст.Озоли и от ст.Пуйкуле.Открыта в 1956 г. До 1960 года торфопредприятие называлось «Лиелайс». Ныне принадлежит ООО «Зилакална кудра». Работает (2002 г.), несмотря на неплатежеспособность.

Летом 2008 г. магистральная линия разобрана, остались участки в Зилайскалнсе и близ посёлка Поциемс (часть бывшей ветки Пуйкуле – Кейзари).

Осенью 2010 г. работает линия Пуйкуле – район Рака пурвс (торфополя). Оператором является акционерное общество Blue Mountain Peat с офисом в Зилайскалнсе. Перегруз устроен около дороги Озоли – Поциемс. Там торф разружают в штабеля и экскаватором перегружают на автотранспорт для вывоза в Зилайскалнс.

Подвижной состав

ТУ6А-1546 (1979), 2895 (1983), 3142, 3206; ЭСУ2А-0118 (1976), 0496, 0596, 0931 (1987); остатки: ЭСУ1А-425 (1974), ЭСУ2А-0495 (1982), МД54-4-2775 (1968), ТУ7-0901. Паровоз ВП4-2235.

Станция Зилайскалнс торфовозной УЖД. Станция с названием Зилайскалнс была также на линий УЖД общего пользования Айнажи – Смилтене, но та станция находилась в другом месте

O-35-087-a (1) O-35-087-a

http://narrow.parovoz.com/emb/?PRINT&ID=2435

1280px-Latvijas_dzelzcelu_karte